GAIA

GAIA

Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2013

Επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής ζητεί ο Βαρεμένος



Άμεσα μέτρα για την επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Αγρινίου – Μεσολογγίου – Κρυονερίου ζητεί ο βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Βαρεμένος, με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή.
Η γραμμή αυτή, αναφέρει ο βουλευτής, υπήρξε ένα από τα πρώτα μεγάλα έργα του
νέου ελληνικού κράτους, τέθηκε εκτός λειτουργίας το 1970 και παραμένει μέχρι σήμερα αναξιοποίητη, αν και είναι μια σύγχρονη και ιδιαίτερα ακριβή υποδομή «καθώς ανακαινίσθηκε πλήρως την περίοδο 1997 – 2004 με κόστος 13 εκατομμυρίων ευρώ για τους Έλληνες φορολογουμένους». Συνεχίζει, πάντως, να αποτελεί μέρος της εθνικής σιδηροδρομικής υποδομής και να εντάσσεται από τον ΟΣΕ στο «ενεργό δίκτυο υπό προσωρινή αναστολή».
Πρόκειται, όπως επισημαίνει, για την αποτύπωση στο τοπικό επίπεδο «της γενικότερης, διαχρονικής επιλογής των μεταπολιτευτικών κυβερνήσεων στον τομέα των μεταφορών, που οδήγησε στη σταδιακή απαξίωση του σιδηροδρόμου, στον ακρωτηριασμό του δικτύου του, στην εγκατάλειψη συγχρηματοδοτούμενων έργων ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, όπως ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας, και στην ταυτόχρονη διαμόρφωση ενός ‘’μονοπωλίου’’ των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών, που απορρόφησε και το μεγαλύτερο μέρος των αντίστοιχων πόρων».
Οι συνέπειες αυτής της επιλογής «υπήρξαν τραυματικές για την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον, καθώς ο σιδηρόδρομος αποτελεί το πιο οικονομικό, ασφαλές και περιβαλλοντικά ήπιο μέσο μεταφοράς». Και γίνονται ακόμη περισσότερο αισθητές «στις συνθήκες της βαθιάς οικονομικής κρίσης, της μείωσης των εισοδημάτων και της μεγάλης αύξησης της τιμής των καυσίμων και των διοδίων». Η Ελλάδα σήμερα «καλύπτει μόλις το μισό του ευρωπαϊκού μέσου όρου σε χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου ανά αριθμό κατοίκων και τετραγωνικά χιλιόμετρα εδάφους, διαθέτοντας το αραιότερο δίκτυο στην Ευρώπη, ακόμη και σε σύγκριση με εκείνα χωρών πολύ λιγότερο ανεπτυγμένων».
Ο Γιώργος Βαρεμένος τονίζει ότι «η συντήρηση και επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής, ως τουριστικής αρχικά και προαστιακής στη συνέχεια, θα αποτελούσε μια θετική συμβολή στην ισόρροπη και φιλική προς το περιβάλλον ανάπτυξη της περιοχής, στην αναζωογόνηση της οικονομίας της με την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού και στη βιώσιμη κινητικότητα της τοπικής κοινωνίας».
Επικαλείται σχετικά την πλούσια διεθνή εμπειρία «ιδιαίτερα από χώρες όπως η Γερμανία, η Ελβετία, η Γαλλία ή η Πορτογαλία», καθώς και τα καλά παραδείγματα από την Ελλάδα «με τις γραμμές του Πηλίου, της Καλαμπάκας, των Καλαβρύτων και της Αρχαίας Ολυμπίας, με την πρόσφατη επαναλειτουργία της σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Φλώρινας μετά από διακοπή δύο ετών, και με τη γενικότερη προσπάθεια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε συνεργασία με την Αυτοδιοίκηση και τους Φίλους του Σιδηροδρόμου, για τη δημιουργία και στήριξη νέων τουριστικών και εμπορικών διαδρομών».
Και ρωτά τους συναρμόδιους υπουργούς Τουρισμού και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν προκειμένου να προστατευθεί η ακίνητη περιουσία και η πρόσφατα ανακαινισμένη υποδομή του ΟΣΕ στην Αιτωλοακαρνανία και για να επαναλειτουργήσει η συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή ως τουριστική και, ενδεχομένως, προαστιακή, «εξέλιξη που θα συνέβαλλε θετικά στην ισόρροπη ανάπτυξη της περιοχής, την αναζωογόνηση της τουριστικής της οικονομίας και τη βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις που θα εξυπηρετούνται από αυτήν».