GAIA

GAIA

Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2009

Για ενεργοποίηση του εισπρακτικού μηχανισμού μιλάει το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης, προκειμένου να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα.

Για ενεργοποίηση του εισπρακτικού μηχανισμού μιλάει το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης, προκειμένου να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα. Του συνεργάτη μας ΜΟΥΝΤΟΥΡΗ ΑΝΔΡΕΑ (Συνταξιούχου Εφοριακού) Από υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Οικονομικών τονίστηκε πρόσφατα, πως δεν είναι στην πρόθεση της νέας πολιτικής ηγεσίας οι έκτακτοι φόροι. Το ενδεχόμενο επιβολής έκτακτης εισφοράς στα κέρδη μεγάλων επιχειρήσεων και τραπεζών προκειμένου να μειωθούν τα ελλείμματα φαντάζει μακρινό και απίθανο. Γι’ αυτό θα επιδιωχθεί η μείωση της σπατάλης στο Δημόσιο και να ενεργοποιηθούν οι εισπρακτικοί μηχανισμοί, ώστε να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα. Θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η τεράστια <<μαύρη τρύπα>> που οδηγεί σε ελλείμματα πάνω από 12% του ΑΕΠ και για να πέσει κάτω από το 3%, όπως δήλωσε στο Reuters ο Υπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου, ίσως χρειαστούν ακόμη και τέσσερα χρόνια. Όπως αντιλαμβάνεστε η νέα κυβέρνηση για να καλύψει τις ταμειακές ανάγκες του τρέχοντος έτους θα πρέπει να προσανατολιστεί σε πρόσθετο δανεισμό. Δυστυχώς αυτή είναι η οικονομική πραγματικότητα. Προσωπικά, σαν παλιός εφοριακός, και με μια εμπειρία είκοσι και πλέον χρόνων στη διοικητική εκτέλεση και στο Δικαστικό Τμήμα, υπηρεσίες με αποκλειστική αρμοδιότητα την πάταξη της φοροδιαφυγής και την επιμέλεια της είσπραξης των φορολογικών εσόδων, ειλικρινά απορώ κι αναρωτιέμαι, πόσο άλλο να ενεργοποιηθούν αυτοί οι εισπρακτικοί μηχανισμοί; τουλάχιστον εντός των Δ.Ο.Υ. Και για να εξηγούμαι, τα τελευταία χρόνια που ήμουν εν ενεργεία, ψηφίστηκαν ένα σωρό φορολογικά νομοσχέδια, τα περισσότερα εκ των οποίων αναφέρονται στην περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων με ευνοϊκούς όρους για τους φορολογούμενους, προκειμένου άμεσα να βεβαιωθούν φόροι, καθώς και σε ευνοϊκές ρυθμίσεις για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο. Αυτές είναι συνηθισμένες πολιτικές που τις εφήρμοσαν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις στο παρελθόν, όταν ο προϋπολογισμός δεν τους <<έβγαινε>> . Δυστυχώς σαν λαός έχουμε τη νοοτροπία <<να τη βγάλουμε καθαρή εμείς τώρα που έχουμε την ευθύνη>> και αδιαφορούμε αν στη συνέχεια τα προβλήματα συσσωρευτούν και γίνουν επικίνδυνα. Και ιδού τα αποτελέσματα. Από δύο αποφάσεις εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων 40.000 επιχειρήσεων με τζίρο από 1 μέχρι 9 εκατομμύρια ευρώ χαρίστηκαν 3,5 δις εκατομμύρια ευρώ. Αυτός ο τρόπος φορολόγησης ούτε δίκαιος είναι ούτε αντικειμενικός, επιβραβεύει τους φοροφυγάδες και τους φοροκλέπτες, και το χειρότερο δημιουργεί κακό προηγούμενο για τους συνεπείς και έχοντες φορολογική συνείδηση πολίτες, και κατά συνέπεια οι περαιώσεις εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων όπως και οι ευνοϊκές ρυθμίσεις είναι καιρός πια να σταματήσουν. Δεν φθάνει οι δυο και τρείς παρατάσεις που δόθηκαν στις ρυθμίσεις για να μην χαθούν τα ευεργετικά πλεονεκτήματα για τους φορολογούμενους, όπως η διαγραφή έως και του 80% των προσαυξήσεων, η καταβολή του χρέους μέχρι και 48 μηνιαίες δόσεις, τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά. Προσήλθαν μόνο μικρομεσαίοι οφειλέτες που είχαν την δυνατότητα να πληρώσουν. Όσο για τους μεγάλους οφειλέτες του Δημοσίου, αυτοί ούτε καν που ιδρώνει τ’ αυτί τους. Δεν πληρώνουν για τον απλούστατο λόγο: <<Ου λάβης παρά του μη έχοντος>> . Σ’ όλες τις μεγάλες εφορίες υπάρχει κατά μέσο όρο ένα καθυστέρημα χρεών της τάξης των 20.000.000 ευρώ και όλο αυτό το ποσό το χρωστούν 10-15 πρόσωπα. Από το παραπάνω ποσό δεν πρόκειται να εισπραχτεί ούτε ένα ευρώ, γιατί μερικοί απ’ αυτούς συχνά οδηγούνται από μόνοι τους , δολίως στην χρεοκοπία αφού προηγουμένως έχουν εκποιήσει τα στοιχεία του ενεργητικού τους , αφήνοντας ακάλυπτους τους πιστωτές και δανειστές τους, αδιαφορώντας αν φέρνουν ανθρώπους στην απόγνωση και την καταστροφή. Άλλοι πάλι δεν γνωρίζουν καν αν χρωστούν ή ότι είναι επιχειρηματίες, πρόκειται για άτομα αδύναμα, άρρωστα σωματικά και ψυχικά, συνήθως τοξικομανείς, που τα εκμεταλλεύονται άλλοι <<αετονύχηδες>> απατεώνες, δημιουργώντας επιχειρήσεις στ’ όνομά τους, ενώ αυτοί τις διαχειρίζονται, εκδίδουν εικονικά και πλαστά στοιχεία του Κ.Β.Σ. με σκοπό να κερδίσουν εις βάρος ανυποψίαστων και αφελών πολιτών. Αν βρεθείτε σε κάποια συνεδρίαση ποινικού δικαστηρίου θα διαπιστώσετε πως το 80% των υπό εκδίκαση υποθέσεων αφορούν τη μη καταβολή χρεών στο Δημόσιο, σε ασφαλιστικά ταμεία και για ακάλυπτες επιταγές. Και μην μου πείτε ότι όλοι αυτοί είναι θύματα της οικονομικής κρίσης. Υπάρχουν βέβαια κι απ’ αυτούς, γιατί οι επιχειρήσεις μπορεί να αποσκοπούν πάντα στο κέρδος, ελλοχεύει όμως και ο κίνδυνος της ζημίας. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς είναι πάντα τα ίδια άτομα που χρωστούν παντού, στο Δημόσιο, στους ασφαλιστικούς οργανισμούς, σε πιστωτές και δανειστές. Φοροδιαφεύγουν συστηματικά χωρίς να φοβούνται, γιατί εκμεταλλεύονται την ελαστικότητα και την επιείκεια της πολιτικής και ποινικής δικονομίας. Επί παραδείγματι, μια ποινική δίωξη του οφειλέτη του Δημοσίου μετά από αναβολές –εφέσεις-αναβολές, μπορεί να τελεσιδικίσει μετά από 4-5 χρόνια. Πολλές υποθέσεις παραγράφονται. Άλλοι δικάζονται με αναστολή, κι όσοι καταδικάζονται, συνήθως εξαγοράζουν τις ποινές τους με ασήμαντα χρηματικά ποσά σε σχέση με τα τεράστια χρέη τους. Τελευταία η κρίση των ανθρώπινων αξιών οδήγησε και στην αύξηση της φοροδιαφυγής, η οποία τις περισσότερες φορές συλλαμβάνεται χάριν του αξιόπιστου και αποτελεσματικού μηχανογραφικού συστήματος TAXIS. Βεβαιώνονται φόροι και πρόστιμα εις βάρος των φοροφυγάδων, η ουσία όμως είναι ότι τις περισσότερες φορές είναι αδύνατον να εισπραχθούν, επειδή φροντίζουν να μην έχουν οι ίδιοι στο όνομά τους περιουσιακά στοιχεία. Επίσης εκατοντάδες επιχειρήσεις, συχνά αλλάζουν χέρια μεταξύ των μελών της ίδιας οικογένειας, με σκοπό να φοροδιαφύγουν ή να επωφεληθούν αθέμιτα εις βάρος άλλων πολιτών ή να συνεχίσουν τη λειτουργία της επιχείρησης επειδή από τον νόμο δεν έχουν πια αυτή τη δυνατότητα. Μου έτυχε κάποια περίπτωση, όπου ο έμπορος σύζυγος κήρυξε πτώχευση, αφήνοντας χρέη στο Δημόσιο 120.000 ευρώ και άλλα τόσα περίπου σε ασφαλιστικούς οργανισμούς και τρίτους. Σ’ ένα χρόνο περίπου η σύζυγος του εμπόρου δημιούργησε επιχείρηση και μάλιστα ανώνυμη εταιρεία, με ιδρυτικό κεφάλαιο 250.000 ευρώ. Από έρευνα που έκανα, η σύζυγος και διευθύνων σύμβουλος της Α.Ε. δεν είχε δηλώσει ποτέ εισόδημα στη ζωή της, και ουδέποτε υπήρξε κάτοχος κάποιας κινητής ή ακίνητης περιουσίας. Πού βρήκε λοιπόν τα κεφάλαια για τη δημιουργία της επιχείρησης; Μάλιστα προσέλαβε τον σύζυγό της (το πραγματικό αφεντικό!) σαν εργάτη στην Α.Ε. και τον ασφάλισε και στο Ι.Κ.Α. Κι όταν εμείς σαν υπηρεσία της στείλαμε κατασχετήριο εις χείρας τρίτων, προκειμένου να κατασχεθεί το ¼ των αποδοχών του, για να πληρωθούν τα χρέη του, όπως ορίζει ο νόμος, η κυρία μας κοινοποίησε το έγγραφο της απόλυσής του. Μήπως κύριε Υπουργέ των Οικονομικών χρειάζεται να προχωρήσουμε άμεσα στην αναθεώρηση του "ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ" για να σταματήσουν να μας δουλεύουν οι φορολογούμενοι; Έπειτα τα αναγκαστικά μέτρα που παίρνει το Δικαστικό Τμήμα της Δ.Ο.Υ., μετά την κατάργηση του Εντάλματος Προσωπικής Κράτησης και στη συνέχεια την κατάργηση της προσωποκράτησης που γινόταν με απόφαση των Διοικητικών Δικαστηρίων, για οφειλέτες που δεν έχουν σταθερό εισόδημα και δεν είναι κάτοχοι ακίνητης περιουσίας και μάλιστα κατά πλήρη κυριότητα, δεν είναι αποτελεσματικά. Τα ασφαλιστικά μέτρα αναστέλλουν προσωρινά την παραγραφή των χρεών, όμως δεν έχουν άμεσα εισπρακτικά αποτελέσματα. Όσον αφορά τα διοικητικά μέτρα, χρειάζεται να διευρυνθούν και να γίνουν πιο αυστηρά. Επί παραδείγματι, όσοι φοροδιαφεύγουν συστηματικά και παραβιάζουν κατ’ επανάληψη τον Κ.Β.Σ. να δίνεται εντολή ακόμη και για το οριστικό κλείσιμο της επιχείρησης, δεν γίνεται διαφορετικά, κινδυνεύουμε με χρεοκοπία. Ακόμη απαιτείται αναθεώρηση του απαρχαιωμένου (Κ.Ε.Δ.Ε.) Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, άλλωστε τα περισσότερα άρθρα του καταργήθηκαν από τον Εμπορικό νόμο και την πολιτική δικονομία. Αυτά όσον αφορά τις εισπράξεις. Σε ότι αφορά τη βεβαίωση, δεν θα συνιστούσα την επιβάρυνση των επιχειρήσεων με νέους φόρους. Θα επέμενα στην εντατικοποίηση των προληπτικών και τακτικών ελέγχων. Στην επανίδρυση και τη στελέχωση των Σ.Δ.Ο.Ε. με έντιμα, ικανά και έμπειρα στελέχη, άλλωστε διαθέτει πολλά τέτοια η Υπηρεσία μας, αρκεί να επιλεγούν σύμφωνα με τα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα τους και όχι με τα κομματικά. Να τροποποιηθεί ο νόμος 3634/2008 για τη φορολογία Γονικών Παροχών και Κληρονομιών. Να διατηρηθεί αλλά και να αυξηθεί, το αφορολόγητο όριο, η φοροαπαλλαγή για Α' κατοικία όπως ισχύει, ορισμένες από τις υπόλοιπες φοροαπαλλαγές να καταργηθούν. Η αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή 1% να καταργηθεί και να επανέλθει το προηγούμενο καθεστώς με τις φορολογικές κλίμακες Α', Β', και Γ' κατηγορίας και με προοδευτικούς φορολογικούς συντελεστές. Είχα διαβάσει κάποτε, ότι η Χριστίνα Ωνάση, πλήρωσε φόρο κληρονομιάς για το <<ΣΚΟΡΠΙΟ>> τρία δις εκατομμύρια δρχ., με τον ισχύοντα νόμο ξέρετε πόσο θα πλήρωνε; θα πλήρωνε μόνο (300) τριακόσια εκατομμύρια, δηλαδή το 1/10 του ποσού που πλήρωσε. Οι προοδευτικοί φορολογικοί συντελεστές θα πρέπει να ισχύσουν και στο ειδικό τέλος ακίνητης περιουσίας. Με λίγα λόγια πρέπει να γίνει δημοσιονομική προσαρμογή σύμφωνα με τη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών. Τελειώνοντας θα ήθελα να παρακαλέσω τον άξιο βουλευτή του νομού μας και πρώην συνάδελφο Ανδρέα Μακρυπίδη να συμβάλλει στην αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, γιατί όπως γνωρίζω η επιρροή του προς τα οικονομικά υπουργεία, λόγω των γνώσεων και της τεράστιας εμπειρίας του στα οικονομικά θέματα, είναι σημαντική. Επίσης θα ήθελα να υπενθυμίσει στα οικονομικά επιτελεία της Κυβέρνησης, πως οι πηγές εσόδων για το Κράτος δεν είναι μόνο δύο, οι φόροι και ο δανεισμός, οι πηγές είναι τέσσερις. Δεν θα ήταν άσχημο, μπροστά σε μία χρεοκοπία ή σ’ έναν επαχθή δανεισμό να στραφεί και στην τέταρτη πηγή που είναι η εκμετάλλευση της Δημόσιας Περιουσίας……..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου