Γράφει ο Ιωάννης Γ. ΝεραντζήςΔιδάκτωρ Πανεπιστημίου ΚρήτηςΠάρεδρος ε.θ. Παιδαγωγικού ΙνστιτούτουΣχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Αιτωλ/νίας Η εισηγητική πρόταση που ακολουθεί αποτελεί την Εισήγησή μου στη "Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης" με θέμα: "Μετεξέλιξη των Πανεπιστημιακών Τμημάτων που εδρεύουν στο Αγρίνιο σε Αυτόνομο Πανεπιστήμιο Αγρινίου", που οργάνωσαν από κοινού ο "Σύλλογος των εν Αθήναις Αγρινιωτών", και ο "Σύλλογος των Αγρινιωτών Φοιτητών και Νέων της Αθήνας", στο ''Παπαστράτειο Μέγαρο Αγρινίου'', στις 25-04-2006. Σήμερα, που μπήκαμε στην τελική φάση αυτονόμησης του επωνομασθέντος "Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας με έδρα το Αγρίνιον", δια της ορισθείσας "Προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής" αυτού, η ακολουθούσα εισηγητική μου πρόταση περί του περιεχομένου σπουδών του Πανεπιστημίου τούτου όχι μόνον παραμένει απολύτως επίκαιρη, αλλά συνάμα έρχεται να δώσει νέα διάσταση και αξία στην ύπαρξή του: Επιτέλους ήρθε η ώρα να πάψουμε να είμαστε η πανεπιστημιακή αερογέφυρα μεταξύ Ιωαννίνων και Πατρών. Δικό μας είναι το πνευματικό περιβόλι με τόσους άξιους πνευματικούς ανθούς μαθητιώσας νεολαίας. Δικοί μας, ως εκ τούτου, πρέπει να είναι και οι πνευματικοί καρποί του. Δεν ζητάμε χάρη από την Πολιτεία. Ζητάμε τα ανταποδοτικά πνευματικά οφέλη που χρωστάει στην πόλη μας και στον Νομό Αιτωλο-Ακαρνανίας. Ζητάμε να ανοίξουν νέες προοπτικές με την αυτονόμηση του Πανεπιστημίου Αγρινίου. Ζητάμε διέξοδο επαγγελματική στο ντόπιο επιστημονικό δυναμικό, ζητάμε εν ολίγοις το αυτονόητο. ΄Ηδη η μαγιά υπάρχει. Τα υπάρχοντα Πανεπιστημιακά Τμήματα προϊδεάζουν ότι το Πανεπιστήμιο Αγρινίου θα ανταπεξέλθει επιτυχώς και στους δύο βασικούς όρους που πρέπει να πληροί ένα σύγχρονο Πανεπιστημιακό ΄Ιδρυμα, και οι οποίοι είναι:Πρώτον, να απορροφά υποψηφίους και από τις τρεις εισαγωγικές κατευθύνσεις, ήτοι την θετική, την τεχνολογική και την θεωρητική. Με άλλα λόγια να συνδυάζει διεπιστημονική γνώση και επαγγελματική εξειδίκευση.Και δεύτερον να φέρει τους πτυχιούχους των Σχολών του σε άμεση επαφή και σχέση με την αγορά εργασίας. Ως προς τον πρώτον όρο, θα σας φέρω ένα παράδειγμα από τον επιστημονικό χώρο που κατέχω καλώς και που αφορά στο υπάρχον Πανεπιστημιακό "Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών" που ιδρύθηκε και εδρεύει στην πόλη μας: Είναι αφάνταστες οι επιστημονικές και επαγγελματικές προοοπτικές που ξανοίγονται για τους πτυχιούχους του Τμήματος αυτού: Οι Νέες Τεχνολογίες έχουν γίνει αναπόσπαστο σκέλος κάθε επιστημονικής εξειδίκευσης. Είναι υποχρεωτικό πλέον άπαντες οι φοιτητές, όλων των επιστημονικών κατευθύνσεων και επιστημονικών πεδίων, Θεωρητικής, Θετικής, Τεχνολογικής, Φιλόλογοι, Αρχαιολόγοι, Μουσειολόγοι, Διευθυντές Πινακοθηκών, Σκηνοθέτες, Κινηματογραφιστές, Γραφίστες, Αρχιτέκτονες-Αναστηλωτές, Συντηρητές Αρχαιοτήτων και ΄Εργων Τέχνης, Διακοσμητές, Πολεοδόμοι, Οικονομολόγοι, Περιβαλλοντολόγοι, Ανθρωπολόγοι, Γεωλόγοι, Χημικοί, Εθνολόγοι, Ιστορικοί, Δημοσιογράφοι, Τεχνολόγοι πάσης φύσεως, να κατέχουν και να χρησιμοποιούν Προγράμματα Λογισμικού που παρέχουν βέβαια μόνον οι Νέες Τεχνολογίες. Πανευρωπαϊκώς, αλλά και παγκοσμίως δεν υπάρχει Πανεπιστημιακό ΄Ιδρυμα, Ερευνητικό Ινστιτούτο, Μουσείο, Βιβλιοθήκη, Υπηρεσία, που να μην χρησιμοποιεί Λογισμικό και Συστήματα Πληροφορικής.Καταλαβαίνετε, συνεπώς, πόσες επιστημονικές ειδικότητες και πόσες επαγγελματικές θέσεις εργασίας θα εξασφαλίζει ένα και μόνον Τμήμα του δικού μας Πανεπιστημίου, του Πανεπιστημίου Αγρινίου. Ξεφυλλίστε από περιέργεια τα τεύχη του ελληνικού περιοδικού ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ, που ένα του κεφάλαιο το αφιερώνει πάντα στην Πληροφορική: Διαβάζω ενδεικτικά ορισμένους τίτλους: "Φορητοί υπολογιστές για την ξενάγηση σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους". "Ο Πολιτισμός στην Κοινωνία της Πληροφορίας". "Αρχαιολογία στο Διαδίκτυο". "Η Αρχαιομετρία στα προγράμματα Σπουδών ΑΕΙ". "Μνημεία της Φύσης και Γεωλογική Κληρονομιά". "Οι Φυσικές Επιστήμες στην Αρχαιολογία". "Πηγές για τη διδασκαλία της Αρχαιολογίας στο Διαδίκτυο". "΄Εντυπες και ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις στον χώρο της Αρχαιολογίας και των Επιστημών του Ανθρώπου". "Διεπιστημονικές Μελέτες Αρχαιολογικής Ανασκαφής". "Μουσεία και ψηφιακές Τεχνολογίες". "Αρχαιολογικά Περιοδικά στο Διαδίκτυο". Αναλογιστείτε, λοιπόν, πόσες επιστημονικές ειδικότητες πρέπει να χρησιμοποιηθούν, πόσοι επιστήμονες διαφορετικών κλάδων πρέπει να συνεργαστούν, ώστε να προκύψει ένα και μόνον επιστημονικό προϊόν. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται να καλυφθούν όλες οι προαναφερθείσες επιστημονικές ανάγκες, πόσο μάλλον όταν προκύπτουν από τη ζήτηση και όχι από τον κορεσμό. Και όμως αυτή τη στιγμή δεν τις έχουμε. Να η απόλυτη αξία ενός και μόνον Τμήματος του Πανεπιστημίου Αγρινίου που θα αποβεί φυτώριον και θερμοκήπιον όλων αυτών των νέων επιστημονικών ειδικοτήτων. Και όχι μόνον. Αυτή ταύτη η ύπαρξη "Τμήματος Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών" μου δίνει την ευκαιρία να καταθέσω μία πρότασή μου πέραν αυτής της αυτονόμησης του Πανεπιστημίου Αγρινίου:Συγκεκριμένα, η πρότασή μου έχει να κάνει με το ευρύτερο περιεχόμενο σπουδών του νέου Πανεπιστημίου Αγρινίου. Είναι ήδη γνωστό πως η στρατηγική ίδρυσης νέων Πανεπιστημίων δεν κινείται μόνον στην περιφερειακή εξακτίνωση των Ανωτάτων ιδρυμάτων. ΄Εχει να κάνει και με το περιεχόμενο των Σπουδών τους. ΄Ετσι έχουμε πλέον Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Οικονομικό Πανεπιστήμιο, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, ενώ μόλις διαβάσαμε στον Τύπο ότι μελετάται η ίδρυση Ιατρικού Πανεπιστημίου στην Αθήνα. Προς αυτήν την κατεύθυνση, λοιπόν, πρέπει να κινηθεί η φιλοσοφία και ο προβληματισμός για το ποιόν του περιεχομένου σπουδών του νέου Πανεπιστημίου Αγρινίου. Σεμνύνομαι να σας αναφέρω ότι είμαι ο δεύτερος που καταθέτω αυτήν την πρόταση για την ανάγκη ίδρυσης ενός Πανεπιστημίου με περιεχόμενο σπουδών που δεν καλύπτουν ακόμη τα άλλα Πανεπιστήμια. Πρώτος που συνέλαβε την ιδέα αυτή είναι ο αείμνηστος πανεπιστημιακός καθηγητής και μέχρι τον αδόκητο θάνατό του Διευθυντής του Εργαστηρίου της Επιστήμης των Υπολογιστών του Μ.Ι.Τ. (Εμ, Αϊ, Τι) - πατρίδα του παγκοσμίου Ιστού και γενέτειρα πολλών προϊόντων και διαδικασιών υψηλής τεχνολογίας που μας περιβάλλουν σήμερα, ο έλληνας Μιχάλης Δερτούζος, επί δύο δεκαετίες προφήτης τεχνολογικών εξελίξεων, αφού το 1980, ο Μιχάλης Δερτούζος προέβλεψε την εξέλιξη του σημερινού κόσμου της πληροφορικής με εκπληκτική ακρίβεια. Επαναφέρω, λοιπόν, στο προσκήνιο επίκαιρη πρότασή του, να ιδρυθεί στην Ελλάδα, και εγώ συμπληρώνω στο Αγρίνιο, Ανώτατο Τεχνολογικό Πανεπιστημιακό ΄Ιδρυμα με αποκλειστικό περιεχόμενο Σπουδών αντίστοιχο με αυτό του Μ.Ι.Τ. (Εμ, Αϊ, Τι) των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, περιεχόμενο στραμμένο στους τρόπους που η τεχνολογία των πληροφοριών θα μεταβάλλει κάθε πλευρά της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής, με άλλα λόγια σπουδές συσχετισμένες με τις μελλοντικές κατευθύνσεις της τεχνολογίας των πληροφοριών και τον αντίκτυπό τους. Η πρότασή μου, ως εκ τούτου, εστιάζεται στην ίδρυση ενός εξειδικευμένου Πανεπιστημίου της Πληροφορικής στο Αγρίνιο, αυστηρά προσανατολισμένο στην Παγκόσμια Πληροφοριακή Αγορά του νέου αιώνα, που αυτή καθεαυτή ήδη επηρεάζει το ήμισυ των παγκόσμιων βιομηχανικών οικονομιών.Και βέβαια εδώ ευλόγως θα προβάλλετε το ερώτημα: Και τι γνωστικό αντικείμενο θα περιέχει αυτό το Πανεπιστήμιο Πληροφορικής; Πώς θα επιμερίζονται οι εξειδικεύσεις του; Τι υπηρεσίες και προϊόντα πληροφορικής θα παρέχουν και θα παράγουν οι πτυχιούχοι του; Και αυτό το είχε προβλέψει ο Μιχάλης Δερτούζος στην πρότασή του που περιέχεται στο βιβλίο του με τίτλο "Τι μέλλει γενέσθαι": Οι μελλοντικοί απόφοιτοι του Πανεπιστημίου Πληροφορικής Αγρινίου θα μπορούν να κάνουν παρεμβάσεις σ' όλο το κοινωνικό φάσμα, με τεχνολογικά προϊόντα που θα αναφέρονται τόσο στην καθημερινή μας ζωή, όσο και στον εκβιομηχανισμένο κόσμο μας που γέννησε ήδη τον Παγκόσμιο Ιστό (World Wide Web) των Υπολογιστών. Θα παρεμβαίνουν εκεί όπου ο άνθρωπος συναντά τη Μηχανή, με οπτικο-ακουστικο-σωματικά ερεθίσματα, μιλώντας στον Υπολογιστή μας, συγκατοικώντας σε Σωματοδίκτυα και έξυπνα Δωμάτια, ζώντας σε μια Εικονική και Επαυξημένη Πραγματικότητα, χρησιμοποιώντας Ηλεκτρονικές Μύτες και Απτικές Διασυνδέσεις.Θα μας παρέχουν, συνάμα Νέα Εργαλεία Αυτοματοποίησης, Νέο Λογισμικό, Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο, Τηλε-εργασία, Συστήματα Διασφάλισης Υπολογιστών και νέες Πληροφοριακές Υποδομές. Στην καθημερινή μας ζωή, οι μελλοντικοί επιστήμονες του Πανεπιστημίου μας θα μας εξασφαλίζουν Υποδοχές Δεδομένων (Data Sockets) για τους Οικιακούς Ιατρούς μας, Αυτόματο Μάγειρα, Ενημερωμένα Αυτοκίνητα, και γιατί όχι και Επί Παραγγελία Εκδότης μας. Θα φροντίσουν επίσης η αναψυχή μας να ξεκινάει από την Ηλεκτρονική Αναπαυτική σας Πολυθρόνα και θα εκτείνεται σε Εικονικές Γειτονιές, σε Παιγνίδια και Περιπέτειες, σε Τέχνη, σε Δημιουργίες και Αναδρομές στο Παρελθόν. Η προσφορά των επιστημόνων του δικού μας Πανεπιστημίου εξακοντίζεται και στην Μάθηση, αφού θα μας εξασφαλίζουν Προσομοιωτές πάσης Φύσεως, Αυτόματους Εκπαιδευτές και Δασκάλους, νέες Εμπειρίες και νέες Προοπτικές, άμεσα συνδεδεμένες με την Εργασία για το Σπίτι.Θα δημιουργηθούν βεβαίως και νέες Ειδικότητες σε Επιχειρήσεις και Οργανισμούς που θα επιφέρουν αλλαγές και στον Επιχειρησιακόν Τομέα, καθώς και στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο. Μπορείτε να φανταστείτε Αγρότες με Ηλεκτρονικές Μπουλντόζες, Αλέτρια και Ηλεκτρονικό Προγραμματισμό της Ρομποτικής Παραγωγής τους; Δεν είναι μακρυά η ημέρα αυτή. Συγκεφαλαιώνω: Το Πανεπιστήμιό μας θα εκπαιδεύει Στελέχη/Τεχνολόγους Πληροφορικής ειδικά για κάθε Επιχειρησιακόν Τομέα: Βιομηχανία, Ναυτιλία, Γεωργία, Αλιεία, Γεωλογία, Δημόσια Διοίκηση, Οικονομία. Αβίαστα, τώρα, προκύπτει και η πλήρωση του δευτέρου όρου, που είναι, είπαμε, να φέρει τους πτυχιούχους των Σχολών του Πανεπιστημίου Αγρινίου σε άμεση επαφή και σχέση με την αγορά εργασίας. Πρόκειται για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και νέων επαγγελματικών κατευθύνσεων. Δεν στενοχωρούμε τις ήδη υπάρχουσες ειδικότητες και επαγγέλματα. Αντιθέτως, τόσο οι υπάρχουσες Σχολές, όσο και οι νέες υπό ίδρυση στο Πανεπιστήμιο Αγρινίου, αποσυμφορίζουν την αγορά εργασίας, πολλαπλασιάζουν τις επαγγελματικές κατευθύνσεις, δίνουν διέξοδο στις επαγγελματικές αναζητήσεις της μαθητιώσας νεολαίας, μειώνουν την ανεργεία των νέων επιστημόνων. Και το κυριότερο, τα παιδιά μας μένουν κοντά μας. Περιορίζεται στο ελάχιστο η οικονομική αφαίμαξη των οικογενειών του Νομού μας. Επέρχεται ραγδαία ανάπτυξη, πολιτισμική, οικονομική, κοινωνική, τόσο σε επίπεδο πόλης, όσο και σε επίπεδο Νομού. Ο πνευματικός ανθός της μαθητιώσας νεολαίας μας ευωδιάζει πλέον στο δικό μας περιβόλι, στη εστία τους, στο σπίτι τους. Ιωάννης Γ. Νεραντζής (δ.φ.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου